پمپ آکواریوم چیست؟ تعریف، عملکرد، انواع، نحوه بررسی و نصب؟

پمپ هوای آکواریوم چیست؟ در این مقاله تمام جنبه های پمپ های آکواریومی به همراه تعریف، عملکرد، انواع، نحوه بررسی، خرید و نصب و … را می آموزیم. پمپ های آب یکی از مهم ترین تجهیزات یک آکواریوم هستند. پمپ های آب، آب را در آکواریوم ها به گردش در می آورند، بنابراین نه تنها آب تمیزی را برای ماهی های شما فراهم می کنند، بلکه آب را نیز هوادهی می کنند تا بتوانند نفس بکشند. بهترین پمپ آب آکواریوم یک محیط سالم را برای ماهی شما تضمین می کند.

کاربردهای زیادی برای پمپ آب در آکواریوم وجود دارد. اصول یکسانی برای همه آنها صدق می کند: اصول مکانیکی و هیدرولیک. مایعات بدون توجه به تفاوت آنها توسط همه پمپ ها حرکت می کنند. برخی از آنها به صورت دستی کار می کنند، در حالی که برخی دیگر موتورهای برقی یا گازی دارند. استفاده از پمپ دستی در خانه توصیه نمی شود. اندازه های مختلفی دارد و می توان از آن برای مقاصد مختلف استفاده کرد.

پمپ آکواریوم چیست؟ تعریف، عملکرد

تعریف پمپ آکواریوم

هوا توسط پمپ هوای آکواریوم به آب مخزن تزریق می شود. آب در سطح مخزن توسط سطح هم زده می شود. این باعث آزاد شدن اکسیژن و دی اکسید کربن در آب می شود. 

نوع عملکرد تعریف پمپ هوای آکواریوم چگونه اصول نصب را بررسی کنید
نوع عملکرد تعریف پمپ هوای آکواریوم چگونه اصول نصب را بررسی کنید

آب را نمی توان بدون هم زدن اکسیژن یا دی اکسید کربن حذف کرد. یک پمپ در آکواریوم با از بین بردن حباب های هوا، آب را به هم می زند. تامین اکسیژن ماهی توسط پمپ های هوا بدون توجه به عوامل دور از دسترس مانند دارو یا گیاهان فتوسنتزی حفظ می شود.

عملکرد پمپ هوای آکواریومی

هوا توسط پمپ های آکواریوم از طریق لوله های خطوط هوایی به آب مخزن پمپ می شود. برای اینکه ماهی ها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند، هم زدن سطح ضروری است. 

اگر آب سطح مخزن ثابت باشد، ماهی شما کمتر اکسیژن کافی تنفس می کند. حباب‌های آب توسط پمپ‌های هوا تولید می‌شوند و باعث افزایش هم‌زدن سطحی می‌شوند که باعث می‌شود CO2 بیشتری خارج شود و اکسیژن بیشتری وارد شود.

بهترین راه برای استفاده از پمپ های هوا جفت کردن آنها با دستگاه های دیگر است. فیلترهای بیولوژیکی از حباب های ایجاد شده توسط پمپ برای فیلتر کردن آلاینده ها از آب استفاده می کنند. سنگ های هوا با جفت شدن با یک فیلتر، صدای پمپ را کاهش می دهند و فیلتراسیون کلی را بهبود می بخشند.

GPH را تعریف کنید

GPH مخفف گالن در ساعت است. یک پمپ آب یا فیلتر می تواند با استفاده از این اندازه گیری حجم معینی آب را در ساعت پمپاژ کند. 

برای تعیین اندازه مخزنی که برای پمپ آب بهترین است، مهم است که GPH آن را بدانید.

اگر GPH خیلی پایین باشد مخزن به طور موثر گردش نمی کند. GPH بالا می تواند ماهی ها را غرق کند و حتی اگر جریان خیلی زیاد باشد، آب را از مخزن خارج کند.

پمپ های آب مانند موتور هستند. یک موتور خودروی اقتصادی با موتور خودروی عضلانی، چیزی را از هم می پاشد، همانطور که یک موتور خودروی عضلانی با موتور خودروی اقتصادی آن را از هم می پاشد.

انواع پمپ آکواریومی

این شما هستید که تصمیم می گیرید به چه نوع پمپی در آکواریوم خود نیاز دارید. انواع مختلفی از پمپ ها وجود دارد و برخی از آنها می توانند چندین عملکرد را انجام دهند. آکواریوم ها باید با دقت برای اهداف تزئینی انتخاب شوند در غیر این صورت ظاهر اتاق شما را خراب می کنند.

پمپ داخلی

نصب پمپ داخلی یا شناور نسبت به پمپ خارجی ارزانتر و آسانتر است. از آنجایی که این پمپ ها در داخل آکواریوم آب بندی می شوند، احتمال نشتی آن ها کمتر است. با این حال، نگهداری و تمیز کردن یک پمپ آب شناور می تواند چالش برانگیزتر باشد. نزدیکی به ماهی ها نیز می تواند آنها را پر سر و صدا کند.

نوع پمپ هوای داخلی آکواریومی
نوع پمپ هوای داخلی آکواریومی

پمپ هایی که برای پمپاژ آب در ارتفاع بالا طراحی شده اند به عنوان پمپ های داخلی شناخته می شوند. در داده های مشخصات خود، هر پمپ ارتفاعی را که به آن پمپ می کند همراه با مقدار جریانی که در آن ارتفاع تولید می کند، مشخص می کند. وقتی سرعت جریان آب کمتر است، آب باید بیشتر پمپ شود.

بسیاری از پمپ های داخلی برای پمپاژ تا ارتفاع زیر 10 فوت طراحی شده اند. این پمپ ها معمولاً در یک سامپ زیر آکواریوم نگهداری می شوند. ممکن است برای پمپاژ به ارتفاعات بیشتر، مانند اتاق فیلتر زیرزمین، به یک پمپ آب خارجی قوی‌تر نیاز باشد.

فروش

پمپ شناور VIVOSUN 800GPH (3000L/H، 24W)، پمپ آب فواره بسیار آرام با 10 فوت. بالابر با 6.5 فوت. سیم برق، 3 نازل برای تانک ماهی، حوض، آکواریوم، مجسمه، هیدروپونیک سبز
پمپ شناور VIVOSUN 800GPH (3000L/H، 24W)، پمپ آب فواره بسیار آرام با 10 فوت. بالابر با 6.5 فوت. سیم برق، 3 نازل برای تانک ماهی، حوض، آکواریوم، مجسمه، هیدروپونیک سبز در یک برگه جدید باز می شود.

  • مشخصات و ابعاد: 4.1*2.6*3.5 اینچ. سیم برق بلند 6.5 فوتی نصب راحت را ارائه می دهد و یک دستگیره قابل تنظیم به شما امکان می دهد تا میزان جریان و فشار آب را کنترل کنید. حداکثر سرعت جریان: 800 GPH (3000L/H)؛ حداکثر ارتفاع بالابر: تا 10 فوت. وات: 24W; ولتاژ: 110-120 ولت
  • قابل جدا شدن و تمیز کردن: این پمپ آب قدرتمند و در عین حال کوچک به راحتی پنهان و پنهان می شود. هیچ ابزاری برای جداسازی قطعات لازم نیست و تمیز کردن آن بسیار آسان است
  • بسیاری از موقعیت های احتمالی قرار دادن: پمپ را صاف روی پایه آن قرار دهید، آن را روی یک سطح زاویه دار یا عمودی بچسبانید و به صورت دستی آن را در هر موقعیتی که نیاز دارید بچرخانید.
  • طیف گسترده ای از کاربردها: این یک پمپ با کارایی بالا و کم مصرف است و به خوبی برای استفاده در حوضچه ها، فواره ها، آبشارها، سیستم های هیدروپونیک و سیستم های آبیاری و غیره طراحی شده است. دمای کار: 32 ℉ تا 104 ℉
  • 3 آداپتور خروجی: شامل سه نازل با اندازه‌های قطر مختلف: 0.51 اینچ، 0.62 اینچ و 0.74 اینچ است که اثرات جریان آب مختلف را برای تمام نیازهای مختلف شما ارائه می‌کند.

پمپ خارجی

با این حال، پمپ هایی که به صورت خارجی کار می کنند می توانند گران تر باشند. از آنجایی که زیر آب نیست، نگهداری از آن آسان تر است. علاوه بر این، پمپ های آکواریومی که خارجی هستند، کمتر احتمال نشتی دارند. از آنجایی که آنها خیلی به ماهی نزدیک نیستند، می توانند پر سر و صدا باشند.

نوع پمپ هوای آکواریوم خارجی
نوع پمپ هوای آکواریومی خارجی

پمپ های شناور را نمی توان به عنوان پمپ های خارجی استفاده کرد. بیشتر پمپ های خارجی توسط یک موتور الکتریکی نصب شده روی محفظه پمپ تغذیه می شوند، اگرچه برخی از آنها را می توان به صورت خارجی وصل کرد و حتی کنترل کرد.

حتی برخی از پمپ های قابل کنترل DC قادر به پمپاژ تا 20 فوت با راندمان پمپاژ خارجی بهتر هستند. بسته به ارتفاع بالای پمپ، نوع پمپی که انتخاب می کنید به جریان مورد نیاز شما بستگی دارد.

استفاده از پمپ های خارجی برای اتاق های فیلتر از راه دور یا برای جریان آب زیاد مقرون به صرفه تر است. اگر جایی برای پمپ خارجی ندارید، ممکن است نیاز به نصب یک پمپ داخلی با ارتفاع هد بالا باشد.

جعبه های موج

شما می توانید یک موج درخشان در سراسر آکواریوم خود با یک جعبه موج ایجاد کنید. این جعبه‌های موج حرکت آب واقعاً خوبی را ایجاد می‌کنند و در عین حال به‌طور محتاطانه پنهان می‌مانند.

آکواریوم ویو باکس
آکواریوم Wavebox

پمپ ها آب را با پالس های از پیش تعیین شده از جعبه پر از آب خارج می کنند. برای ایجاد حرکت موج عالی در آکواریوم خود، می توانید با استفاده از کنترلر، توان و زمان چرخه را تنظیم کنید.

جعبه‌های موج از آهن‌ربا استفاده می‌کنند تا خود را در گوشه‌های پشتی یا کناره‌های آکواریوم نصب کنند و دارای پدهای لاستیکی ضد لرزش برای اطمینان از بی‌صدا بودن صدا هستند. هنگام جابجایی حجم زیاد آب، بهتر است از آنها در آکواریوم های بزرگتر استفاده شود.

پمپ دوز

وقتی به نقطه‌ای رسیدید که باید مکمل‌های مایع روزانه را به آکواریوم اضافه کنید، زیرا مرجان‌های شما سریع‌تر از آن چیزی که می‌توانید با تغییر آب به تنهایی تامین کنید آنها را مصرف می‌کنند، پمپ‌های دوز آکواریوم شما را نجات می‌دهند.

پمپ دوز هوای آکواریوم
پمپ دوز هوای آکواریوم

امکان سفارش پمپ های دوز در بسته بندی های مختلف از یک سر پمپ تا یک واحد شش سر وجود دارد. هر پمپ مقدار مشخصی از سیال را در دقیقه جابجا می کند و به طور کلی در عملکرد خود بسیار دقیق هستند. بسته به سرعت، می تواند از 1 میلی لیتر در دقیقه تا صدها میلی لیتر در دقیقه متغیر باشد.

پمپ هوا

در یک آکواریوم، اکسیژن برای زندگی ارگانیک ضروری است. هنگامی که اکسیژن در آکواریوم کاهش می یابد، مرگ و میر را تشخیص خواهید داد. هدف از پمپ هوا در آکواریوم آب شیرین بیشتر حباب های تزئینی یا باز کردن صندوقچه گنج دزدان دریایی در یک چرخه است.

نوع پمپ هوای آکواریومی
نوع پمپ باد آکواریومی

حیوانات نمی توانند حباب های هوا را در آکواریوم صخره ها تحمل کنند. مرجان ها و ماهی ها می توانند توسط میکرو حباب های کوچکی که توسط آنها بلعیده می شوند کشته شوند.

پمپ‌های آکواریوم هوا برای آکواریوم‌های آب شور عمدتاً در زمان قطع برق برای حفظ سطح اکسیژن و هنگام جابجایی خانه‌ها برای حمل ماهی در فواصل طولانی استفاده می‌شوند.

باتری‌ها می‌توانند برخی از پمپ‌های هوا را تغذیه کنند، بنابراین برای سفرهای ماشینی ایده‌آل هستند و تعداد کمی از آنها قابلیت تنظیم مجدد خودکار در هنگام قطع برق دارند.

فروش

پمپ باد برقی با سیم Tetra Whisper با استفاده آسان برای آکواریوم (غیر UL)، آبی
پمپ باد برقی با سیم Tetra Whisper با استفاده آسان برای آکواریوم (غیر UL)، آبی در یک برگه جدید باز می شود.

  • قدرتمند: پمپ هوای تترا ویسپر جریان هوای قابل اعتمادی را برای آکواریوم شما فراهم می کند.
  • بی صدا: شکل گنبدی ثبت شده، موتور معلق و محفظه های میرایی صدا برای عملکرد بی صدا.
  • اکسیژن و حرکت آب را فراهم می کند: حیوانات خانگی زیر آب را راضی نگه می دارد.
  • اندازه های موجود: اندازه مناسب را برای مخزن خود انتخاب کنید – پمپ های 10، 20 و 40 گالن دارای خروجی هوا تک هستند، پمپ های 60 و 100 گالن دارای دو خروجی هستند.
  • NON-UL LISTED: عملکرد قابل اعتماد با هزینه اقتصادی.

چگونه پمپ آب آکواریوم را قبل از خرید چک کنیم؟

سطح نویز

آکواریوم اتاق خواب نیاز به بررسی دقیق سطح صدای پمپ دارد. عملکرد برخی از پمپ ها بی صدا است، در حالی که عملکرد برخی دیگر با صدای بلند است. اگر به صداهای بلند حساس هستید، قبل از خرید پمپ، نظرات را بخوانید.

علیرغم ادعای برخی از سازندگان، هیچ پمپ آب آکواریومی بی صدا وجود ندارد. همیشه صدایی از پمپ آب شنیده می شود، حتی بی صداترین آنها. با این حال، توجه به این نکته مهم است که سطح نویز از پمپی به پمپ دیگر متفاوت است. بسته به پمپ، ممکن است صدای زمزمه کم را بشنوید یا صدای موتور را بشنوید.

هزینه

در نظر گرفتن قیمت پمپ بسیار مهم است. در قیمت پمپ ها تفاوت هایی وجود دارد و برخی از آنها گران تر از بقیه هستند. با این وجود، پمپ های باکیفیت زیادی با قیمت های پایین تر در دسترس هستند. هنگام مقایسه قیمت‌ها، هزینه‌های تعویض قطعات را حتماً در نظر بگیرید، مانند پروانه‌ها، که ممکن است در طول زمان فرسوده شوند.

یک پمپ آب آکواریوم معمولا بین 20 تا 200 دلار قیمت دارد. همچنین انتخاب یک پمپ بادوام بسیار مهم است، حتی اگر قیمت اولیه آن بیشتر باشد. خرید پمپ‌هایی که با قطعات باکیفیت مانند فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند، اغلب گران‌تر است، زیرا نسبت به پمپ‌های ارزان‌تر دوام بیشتری خواهند داشت.

ذخیره انرژی

پمپی با دبی قابل تنظیم انتخاب کنید تا بهینه ترین گزینه را پیدا کنید. هنگامی که به حرکت آب کمتری نیاز است، می توانید سرعت جریان را کاهش دهید، و زمانی که بیشتر، می توانید آن را افزایش دهید. در نتیجه در درازمدت قادر خواهید بود در انرژی و هزینه خود صرفه جویی کنید. همچنین مهم است که یک سیم برق یا کابل کم مصرف را انتخاب کنید.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، ممکن است بخواهید یک پمپ آب با انرژی خورشیدی بخرید. پمپ ها با نور خورشید تغذیه می شوند، بنابراین از برق خانه شما استفاده نمی کنند. اگر به دلیل کمبود نور خورشید نگران سلامت مخزن خود هستید، نگران نباشید. پمپ هایی که با انرژی خورشیدی تغذیه می شوند معمولاً دارای باتری پشتیبان هستند، بنابراین می توانند حتی در غیاب نور خورشید به کار خود ادامه دهند. 

اندازه تانک

مهم است که اندازه آکواریوم خود را تعیین کنید تا اندازه پمپ مورد استفاده را تعیین کنید. اگر آکواریوم شما خیلی کوچک باشد، پمپ به درستی کار نخواهد کرد. برعکس، پمپی که برای آکواریوم شما خیلی بزرگ است ممکن است بیش از حد کار کند و از کار بیفتد.

به طور کلی، مخازن بزرگتر به پمپ هایی نیاز دارند که می توانند بین 200 تا 1000 گالن در ساعت جریان داشته باشند. طبق قانون کلی، شما همیشه باید حداکثر و حداقل دبی یک مخزن را چهار برابر حجم آن داشته باشید. دبی پمپی که می تواند 250 تا 400 گالن در ساعت حرکت کند برای یک مخزن 50 گالنی مورد نیاز است.

مهمترین چیز این است که به جای انتخاب قوی ترین پمپی که می توانید پیدا کنید، پمپی با دبی مناسب انتخاب کنید. اگر فشار آب تولید شده در شیلنگ خروجی بیش از حد بالا باشد، می تواند باعث شود ماهی ها و گیاهان موجود در مخزن به اطراف منفجر شوند و حتی از ریشه خارج شوند. برای ایمن نگه داشتن ماهی شما باید از پمپ مناسب برای اندازه آکواریوم خود استفاده کنید.

چگونه یک پمپ آکواریومی نصب کنیم؟

در یک آکواریوم غوطه ور، یک پمپ هوا هوا را از بیرون مخزن می کشد و آن را به داخل آن پمپ می کند. چند لوازم جانبی پمپ هوا به شما کمک می کند تا جریان هوا را با سرعت مناسب و با فشار صحیح هدایت کنید. بهترین مکان برای شروع، استفاده از یک رول لوله خطوط هوایی و یک سوپاپ است. بسته به درخواست شما، موارد دیگر ممکن است اختیاری باشند.

  • لوله خطوط هوایی را به طول مناسب برش دهید تا زمانی که پمپ هوا در خارج از آکواریوم قرار گرفت به اندازه کافی بلند باشد تا بتوان آن را به دستگاه آکواریوم داخل آکواریوم متصل کرد. در صورت نیاز به جابجایی پمپ هوا، مقداری شلی اضافی در لوله خطوط هوایی بگذارید.
  • دستگاه آکواریوم را در داخل مخزن ماهی قرار دهید که یک سر لوله خطوط هوایی وصل شده باشد. انتهای دیگر لوله خطوط هوایی باید به پمپ هوا متصل شود.
  • در صورتی که پمپ هوا بالاتر از بالای آکواریوم قرار گرفته باشد می توان از این مرحله صرف نظر کرد. اگر پمپ هوا پایین تر از بالای آکواریوم باشد، برای جلوگیری از نشت آب، به شیر چک نیاز دارید.
  • شیر چک را بین فیلتر اسفنجی و دستگاه آکواریوم قرار دهید تا انتهای شیر چک با فلپر رو به پمپ هوا باشد. پمپ هوا را روشن کنید، اما شیر چک را بچرخانید تا وقتی به عقب نصب شد، هوا جریان نداشته باشد.
  • با کابل برق پمپ هوا یک حلقه چکه ایجاد کنید تا از ورود آب به پریز دیواری جلوگیری کنید. شما باید در عرض چند ثانیه حباب هایی را ببینید که از دستگاه آکواریوم شما بیرون می آید.

چگونه یک پمپ آکواریومی آرام‌تر بسازیم؟

شما به احتمال زیاد یک پمپ هوای دیافراگمی را از فروشگاه حیوانات خانگی خریداری می کنید که از یک دیافراگم ارتعاشی برای کشیدن و فشار هوا به داخل مخزن ماهی شما استفاده می کند. متأسفانه در صورت عدم کنترل، لرزش می تواند در طول زمان بسیار بلند شود. 

  • زیر پمپ هوا، ارتعاشات را با حوله، بلوک فوم یا مواد نرم دیگر کاهش دهید.
  • باید اطمینان حاصل کنید که پمپ هوا و بالشتک آن بر روی سطح جامدی قرار دارد که لرزش نداشته باشد و صدا را تقویت نکند.
  • اگر پمپ باد خیلی سنگین نیست آن را به کابل برق آویزان کنید تا به چیزی برخورد نکند.
  • همچنین ممکن است لازم باشد دستگاه آکواریوم یا دکور متصل به پمپ هوای خود را تمیز کنید زیرا زباله ها یا جلبک ها ممکن است آن را مسدود کرده باشند.
  • پمپ باد خود را به یک پمپ ساکت تر و کوچکتر تغییر دهید، از آن راضی تر خواهید بود.
  • اگر صدای حباب بیش از حد بلند است، ممکن است بخواهید یک سنگ هوا به دستگاه آکواریوم خود اضافه کنید. با ساخت حباب های کوچکتر، سنگ هوا حباب با صدای کمتری تولید می کند. 

کاربردهای پمپ آکواریومی

فیلتر اسفنجی

آب را از طریق فیلتر می کشد و ذرات شناور را به لطف افزایش حباب ها از بین می برد. پمپ های هوا همچنین به شما این امکان را می دهند که از فیلترهای اسفنجی استفاده کنید و آنها را به وسیله ای ارزشمند برای صاحبان آکواریوم تبدیل می کند. 

فیلترهای اسفنجی علیرغم قیمت پایینشان بسیار موثر هستند و رشد باکتری های مفید را افزایش می دهند. به دلیل نداشتن موتور داخلی، فیلترهای اسفنجی به پمپ هوا نیاز دارند تا آب از مخزن را از طریق آنها عبور دهد. 

جعبه پرورش دهنده

برای جلوگیری از راکد شدن آب و بهبود اکسیژن رسانی داخل جعبه، جریان آب را افزایش می دهد.

فیلتر تخت متحرک

یک محیط فیلتر بیولوژیکی توسط هوا تولید می شود و باکتری های مفید در این فرآیند رشد می کنند.

تزیین تانک ماهی

اسباب‌بازی‌هایی که می‌توان از آنها به عنوان هدیه و تزئین استفاده کرد، زیورآلات جعبه گنج هستند یا می‌توان از غواصان کوچک با حباب‌ها تقلید کرد.

لیوان تخم مرغ

به منظور افزایش نرخ جوجه کشی، دستگاه به آرامی تخم های ماهی یا میگو را با استفاده از جریان هوا می چرخاند تا رشد قارچ را کاهش دهد.

حباب ساز آکواریوم

از سنگ های متخلخل برای ساخت سنگ های هوا استفاده می شود که به حباب های آکواریومی نیز معروف هستند. سنگ های هوا اندازه حباب های بزرگ را از پمپ های هوا به اندازه های مناسب برای ماهی کاهش می دهند. این کاهش اندازه علاوه بر حفظ هوادهی مثبت از پمپ، میزان تلاطم ایجاد شده توسط حباب های بزرگ را کاهش می دهد.

در نتیجه، سنگ‌های هوا اندازه حباب‌های تولید شده توسط پمپ هوا را کاهش می‌دهند که منجر به صدای کمتر و گردش بهتر در مخزن می‌شود. با افزایش هم زدن سطح، تبادل اکسیژن نیز افزایش می یابد. به همین ترتیب، حباب های کوچکتر از سنگ های هوا، ماهی ها را کمتر از حباب های بزرگتر به هم می زند. سنگ های هوا و پمپ های هوا محیطی غنی از اکسیژن و بدون استرس را برای ماهی های شما فراهم می کند و به آنها اجازه می دهد سالم تر و طولانی تر زندگی کنند.

10 پمپ برتر آکواریومی که باید قبل از خرید در نظر بگیرید

Tetra Whisper AP 150

سری Whisper AP جایگزین پمپ‌های هوای عمیق آب قبلی Tetratec می‌شود. آنها به طور ایده آل برای کاربردهایی با سنگ های هوای بلند، مخازن عمیق و نصب با سنگ های هوایی متعدد مناسب هستند. دو مدل از سری AP می توانند هوا را تا عمق هشت فوت پمپاژ کنند. 

تترا ویسپر ap 150
Tetra Whisper AP 150

مخازن تا 150 گالن برای AP 150 طراحی شده اند، در حالی که مخازن تا 300 گالن برای AP 300 طراحی شده اند.

Sun-Sun Jp-024

سه عدد مکنده به براکت نصب کشویی این پمپ آب متصل می شود. با توجه به وزن این پمپ، پمپ ها کمی ضعیف به نظر می رسند. شما می توانید پمپ را برای تبخیر تنظیم کنید، بدون اینکه نیازی به برداشتن کاپ های مکنده پس از اتصال براکت به دیواره مخزن باشد.

با نازل خروجی که قابلیت چرخش 360 درجه را دارد، آب را می توان در جهات مختلف هدایت کرد. راه اندازی پمپ آب با وجود دستورالعمل های بد نسبتاً آسان بود و جریان تولیدی آن چشمگیر بود.

Hydrofarm Active Aqua

Hydrofarm طیف وسیعی از پمپ های هوای قدرتمند را با دبی قابل تنظیم تولید می کند. همچنین مدل هایی وجود دارند که دارای پورت های متعددی از یک تا هشت هستند. 

Vivosun HY-303

جریان را نمی توان از طریق یک براکت کشویی یا هر راه دیگری هدایت کرد. یک پمپ با کاربری آسان با مکنده های متصل به عقب تمام چیزی است که مورد نیاز است. با آن می توانید آب را مستقیماً از لیوان بیرون بیاورید.

Vivosun HY 303
Vivosun HY 303

از نظر GPH تفاوت جزئی بین این پمپ و بقیه وجود داشت. مخازن کوچکتر، مانند 30 یا 40 گالن، می توانند از افزودن مقداری جریان به این پمپ بهره مند شوند. با استفاده از این سیستم، مخزن جریان اضافی بدون اشغال فضای زیادی به دست می آورد. دوام مکنده های کوچکی که استفاده می کند، حتی اگر این پمپ آب به راحتی نصب شود. 

Danner Aqua- Supreme

چهار مدل پمپ هوا از Danner Aqua-Supreme موجود است که نیازهای اکثر آکواریوم ها و حوض ها را برآورده می کند. نرخ جریان را می توان در مدل های چند خروجی تنظیم کرد. 

Aquaneat A769

برخی از ویژگی های Aquaneat با سایر پمپ های آب متفاوت است. دو پیوست همراه با خروجی وجود داشت. طبق دستورالعمل، یک تکه لوله به سر چشمه بالای خط آب متصل بود. 

Aquaneat A769

همچنین ممکن است شامل یک نازل کوچک و ثابت باشد. هیچ راهی برای چرخش یا تنظیم جهت آب وجود ندارد. نازل فقط به یک طرف اشاره می کند. شکل آنها باعث می شود که آنها را مستعد از کار انداختن از جای خود کنند و برای چیزهای بسیار سنگین بسیار کوچک هستند.

اکو پلاس

خط تولید EcoPlus خوش ساخت و کاملا بادوام است. قیمت بالاتر در هزینه بالاتر تولید از مواد با کیفیت بالاتر منعکس می شود. نرخ جریان را می توان برای هر مدل تنظیم کرد. همچنین خطی وجود دارد که برای هیدروپونیک و آکواریوم های تجاری طراحی شده است. می توانید از این خط در حوضچه ها نیز استفاده کنید. 

Marineland Maxie-jet 600

با وجود اینکه کمترین GPH را دارد، اما دارای تعدادی ویژگی بسیار جالب است که واقعاً آن را از بقیه متمایز می کند. 

اولین چیزی که باید در مورد این بدانید این است که همراه با یک دستورالعمل عالی ارائه می شود که تمام روش های مختلف تنظیم آن را توضیح می دهد. اگر ترجیح می دهید، این پمپ را می توان در زیر آب یا در خارج از آکواریوم استفاده کرد، اگر آن را به شلنگ وصل کرده و به پمپ وصل کنید.

Marineland Maxie Jet 600

پمپ های آب دیگر خارجی نبودند. استفاده خارجی از این پمپ می تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، می توانید از آن برای ایجاد جریان رودخانه مانند در مخزن یا حتی تخلیه آب از آکواریوم برای اهداف تعمیر و نگهداری استفاده کنید.

این پمپ آب به دلیل نصب و راه اندازی آن متمایز است. براکت نصب مثلثی شکل و مکنده های قوی روی براکت نصب وجود دارد. پمپ های آب را می توان با پایه های اتصال توپی همه جهته در هر جهتی قرار داد. پمپ در هر موقعیتی در این پایه باقی می ماند.

هاگن مارینا 200

چهار اندازه در هاگن مارینا موجود است: 50، 75، 100، و 200. دو خروجی برای مدل 200 گالن موجود است، اما تنها یک خروجی برای مدل 50 گالن، مدل 75 گالن و مدل 100 گالن موجود است. . 

Aqua Miracle WD 800

اگر به دنبال نیروی خام برای جابجایی آب هستید، این پمپ قطعا ارزش بررسی دارد.

این پمپ علاوه بر صافی و براکت نصب محکم، زنگ یا سوت ندارد. 

شما فقط می توانید جریان خروجی روی روکش پروانه را به مقدار کمی بچرخانید وگرنه کل پوشش از بین می رود. هنگام تغییر جهت خروجی به طور تصادفی از روکش پروانه خارج شود. با استفاده از این براکت، برای تنظیم پمپ با سطح آب، نیازی به برداشتن ساکشن کاپ ها ندارید، فقط آن را به سمت بالا و پایین بکشید.

مزایای پمپ هوای آکواریومی

تبادل گاز و همزن سطحی

در سطح آکواریوم شما است که تبادل گاز اتفاق می افتد، به همین دلیل است که هم زدن سطح حیاتی است. با تکان ندادن سطح آب، اکسیژن و دی اکسید کربنی که روی سطح آب قرار دارند نیز نمی توانند وارد شوند.  

یک فیلتر قدرت که کمی بالاتر از سطح آب قرار می گیرد به جریان اجازه می دهد تا آب را در سطح به گردش درآورد و از هم زدن سطح کافی اطمینان حاصل کند. 

در صورت عدم امکان، بهترین جایگزین بعدی پمپ هوا است. تبادل گاز به دلیل جریان مداوم حباب هایی که دی اکسید کربن را به سطح می راند، صورت می گیرد.

در مخازن حاوی اکسیژن بسیار کم، ماهی شما ممکن است با گاز دادن به سطح به دنبال اکسیژن بگردد. در عرض چند دقیقه می توانید این مشکل را با یک پمپ هوا برطرف کنید. 

افزایش اکسیژن

افزایش هم زدن سطح، دسترسی به اکسیژن را افزایش می دهد که یکی از بزرگترین مزایای آن است. بنابراین، اکسیژن فقط با هم زدن سطحی به آب آکواریوم اضافه نمی شود. 

شما می توانید با استفاده از پمپ هوا با سنگ هوا، مقادیر زیادی اکسیژن را مستقیماً وارد آب مخزن خود کنید. اکسیژنی که به آکواریوم خود می دهید برای همه موجودات زنده از جمله ماهی ها، گیاهان و حتی باکتری های مفید شما ضروری و مفید است.

آکواریوم بزرگ

آکواریوم های کوچکتر معمولاً به پمپ هوا نیاز ندارند، در حالی که آکواریوم های بزرگتر نیازی به پمپ هوا ندارند. زمانی که ماهی های بیشتری در یک مخزن وجود دارد، احتمال عدم تعادل شیمیایی در آب بیشتر است. کاهش سطح اکسیژن می تواند ناشی از این عدم تعادل باشد و نیاز به پمپ هوا داشته باشد. اگر ماهی شما هر یک از علائم بالا را نشان دهد، احتمالاً یک پمپ هوا مشکل را حل می کند.

آکواریوم کاشته شده

بر اساس تعادل زندگی گیاه و ماهی در یک آکواریوم، ممکن است به پمپ هوا نیاز باشد یا نباشد. CO2 در طول روز توسط گیاهان جذب می شود و اکسیژن آزاد می شود. سطح اکسیژن در آب در شب کاهش می یابد، زیرا سطح CO2 افزایش می یابد. در این شرایط آکواریوم ماهی ممکن است به پمپ هوا نیاز داشته باشد. بسته به حجم گیاهان و ماهی ها ممکن است نیاز به پمپ هوا در مخزن وجود داشته باشد. برای حفظ سلامت ماهی خود، نباید آکواریوم خود را بیش از حد شلوغ کنید. هنگامی که گیاهان و ماهی های بیشتری در یک مخزن وجود داشته باشد، سطح اکسیژن کاهش می یابد، که خطر مرگ ماهی را افزایش می دهد.

به نظر می رسد تزئینی

وقتی از پمپ هوا برای نشان دادن حباب های خود استفاده می کنید، می توانید تزئیناتی مانند صندوقچه های گنج، آتشفشان ها و حتی مرجان های تقلبی را به آکواریوم خود اضافه کنید، اما اغلب آنها را به تنهایی می بینید. دیدن این تزیینات نه تنها جذاب و سرگرم کننده است، بلکه ماهی شما نیز از آنها لذت خواهد برد.

آکواریوم آب گرم

یک آکواریوم آب گرم بیشتر به پمپ هوا نیاز دارد تا یک آکواریوم آب سردتر. دمای گرمتر باعث افزایش سطح اکسیژن در آب می شود که فواید زیادی به ماهی می دهد. در نتیجه، ماهی های آب گرم تر با افزایش جریان اکسیژن سود خواهند برد.

دارو

پمپ های هوا نیز می توانند برای آکواریوم های دارویی مفید باشند. با استفاده از برخی داروها می توان بالای مخزن را با یک فیلم پوشاند. با کاهش هم زدن سطح، این فیلم به تبادل اکسیژن کمک می کند. این داروها می توانند از خروج CO2 و ورود اکسیژن به آب جلوگیری کنند زیرا تبادل اکسیژن در سطح آب اتفاق می افتد. 

خواص شیمیایی سایر داروها آنها را قادر می سازد تا اکسیژن را از آب خارج کنند. مهم است که بسیاری از داروها را با پمپ هوا همراه کنید تا ماهی خود را سالم نگه دارید، مهم نیست که چگونه اکسیژن را از آب خارج می کنند.

سوالات متداول در مورد پمپ هوای آکواریوم

آیا به پمپ هوا در آکواریوم آب شور نیاز دارید؟

آکواریوم آب شور به جز آکواریوم های کوچک یا کم عمق به پمپ هوا نیاز دارد. مقدار هوای مورد نیاز در هر گالن برای مخازن آب شور کمتر از مخازن آب شیرین است. نمک اگر به سطح مخزن برود می تواند تجهیزات فلزی را خورده کند. علاوه بر این، حباب های زیاد می تواند بر ماهی ها و گیاهان آب شور تأثیر منفی بگذارد. 
سنگ های هوا در این مورد ضروری هستند زیرا اندازه حباب های هوا را کاهش می دهند. مهم است که در مورد میزان اکسیژنی که پمپ هوا منتشر می کند، احتیاط کنید. اکسیژن بیش از حد در خارج ماهی ها می تواند منجر به ایجاد توده در بدن آنها شود.

ماهی برای زنده ماندن به چه میزان اکسیژن نیاز دارد؟

اگر می خواهید ماهی سالم بماند، باید بین 5 تا 7 پی پی ام با اکسیژن تزریق شود. اگر سطح آب زیر دو پی پی ام باشد باید فوراً هوادهی شود. برای اطمینان از اینکه ماهی شما به اندازه کافی اکسیژن تنفس می کند، می توانید سطح اکسیژن را با یک دستگاه اکسیژن سنج محلول اندازه گیری کنید.
پوست ماهی و اطراف چشم آنها در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض اکسیژن حباب ایجاد می کند. بسته به نوع ماهی، سطح متفاوتی از اکسیژن در آب وجود دارد که برای آنها خطر ایجاد می کند. 
به طور کلی توصیه می شود که به ازای هر گالن آب 1 گالن هوا به مخزن خود اضافه کنید. شما به راحتی می توانید هوای خروجی یک پمپ هوا را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید.

چگونه می توان پمپ باد آکواریوم را تنظیم کرد؟

اگر میزان حباب در آکواریوم شما خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، ممکن است نیاز به تنظیم جریان هوا داشته باشد. برخی از پمپ های هوا وجود دارند که دارای یک صفحه قابل تنظیم هستند که به شما امکان می دهد جریان را افزایش یا کاهش دهید. اگر پمپ هوا قابل تنظیم نباشد، جریان هوا را نیز می توان با دریچه هوا کنترل کرد.  

آیا نگه داشتن پمپ آکواریوم در شب ضروری است؟

اگر می خواهید ماهیتان صاف نفس بکشد، باید پمپ هوا را همیشه روشن نگه دارید. پمپ باد شبانه ممکن است برای شما مشکلاتی ایجاد کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *